További cikkeink a témában

Anorexia után nehezebb fogyni

Szerző: Kovács Judit Lektor: Dr. Biró Lajos, Dr. Palik Éva Mit tegyél, ha hízni szeretnél? Sokak számára nem a fogyás a cél, hanem az, hogy végre magukra szedjenek néhány kilót és ne legyenek soványak, több energiájuk legyen a mindennapokhoz vagy éppen a sporthoz. Ha neked is ez a célod, olvass tovább! Miből gondolod, hogy sovány vagy? A anorexia után nehezebb fogyni, családtagjaid mondják, vagy te magad is így látod?

anorexia után nehezebb fogyni

Nem mindegy. Ebben a cikkben találsz segítséget, hogy mikortól számít a testtömege, testmagassága, vagyis a BMI-je alapján egy gyermek soványnak, túlsúlyosnak vagy elhízottnak.

Lorem Ipsum dolor sit amet!

Sajnos, ez a számítás nem teljesen pontos annak megítélésre, hogy milyen a testalkatod. Hiszen ha sokat sportolsz, és emiatt nagyobb az izomtömeged, kevesebb rajtad a felesleges testzsír, nagyobb szám fog kijönni, ami megtévesztő lehet.

anorexia után nehezebb fogyni

Azt gondolhatod, fogynod kellene, pedig nem feltétlenül ez a helyzet. Kérdezd meg barátaid, családtagjaid, háziorvosod véleményét erről! Ha ténylegesen sovány vagy, akkor bizony érdemes valahogy növelni a testsúlyod a számodra normál, egészséges testsúly eléréséig.

5 kérdés a bulimiáról

Fotó: shutterstock. Ez a legtöbb ember számára nehezen érthető, és irigykedve pillantanak a vékony társaikra. Aki viszont túlzottan sovány, sok esetben minden eszközzel megpróbálja növelni a testsúlyát, ami nem egyszerű, ha esetleg eleve ilyen alkat.

anorexia után nehezebb fogyni

Ha neked is ez a problémád, akkor olvass tovább, hogy megtudd, hogyan kerülhetsz közelebb az áhított célodhoz. Ha a súlyod nem, vagy nehezen nő, mindenképpen érdemes néhány dolgot végiggondolnod. A kívánatosnál kisebb testsúly gyakran olyan tünetekkel is együtt járhat, mint például a fáradékonyság, aluszékonyság, ritkuló haj, töredező köröm, száraz, sápadt bőr, a menstruációs ciklus zavara, elmaradása. Ha ezeket tapasztalod magadon, ne késlekedj, mindenképpen fordulj orvoshoz!

anorexia után nehezebb fogyni

Érdemes tudnod, hogy amíg növésben vagy, addig a növekedés nem egyenletesen és nem állandóan, hanem ciklusokban zajlik, vagyis előfordul, hogy viszonylag rövid idő alatt nősz több centit, majd egy ideig látszólag semmi nem változik. Amikor nem vagy éppen növésben, akkor a testsúlyod nagyobb eséllyel növekedhet.

Ráadásul a lányoknál tinédzserkorban alakulnak ki a nőies jegyek: például a mell mérete növekszik és a csípő szélesebbé válik, amelyek szintén növelik a testtömeget. Ha mégsem mozdul a súlyod, mindenképp keresd fel a háziorvosodat és beszélj vele erről! Lehet, hogy néhány vizsgálat elvégzésére is szükség lesz, hogy megnézzék, esetleg nem valamilyen betegség miatt nem növekszik a testsúlyod az életkorodnak megfelelő mértékben.

anorexia után nehezebb fogyni

Ha nem betegség okozza az alacsony testtömeget, akkor érdemes végiggondolnod néhány lehetséges okot. Előfordulhat, hogy nem eszel elég kiegyensúlyozottan és egészségesen, nagymértékű stressznek vagy kitéve, valamilyen lelki problémával küzdesz, túl sokat sportolsz.

Amennyiben úgy gondolod, ezek valamelyike lehet a gond, akkor először is érdemes a megfelelő terület szakemberével beszélned a problémádról, például pszichológussal, személyi edzővel vagy dietetikussal táplálkozástudományi szakember. Amennyiben lehet, hogy valamilyen táplálkozási zavarod van, mindenképpen konzultálj háziorvosoddal!

Miért érdemes növelned a testtömegedet ha sovány vagy? Mire kell figyelned, hogy növekedjen a testsúlyod? A legfontosabb a változatos és kiegyensúlyozott táplálkozás. Emellett ha a lelki egyensúlyod is megvan, akkor figyelhetsz a megfelelő gyakoriságú, intenzitású sportolásra: amivel gyarapíthatod az izomtömegedet, ezzel együtt testtömegedet is.

Nézd meg edzésterveinket!

Anorexia Nervosa: Jelek, szakaszok, kezelések és jövőbeli előrejelzések

Talán te is elkövetted már azt a hibát, hogy sütit sütivel ettél, abban bízva, hogy hátha rád ragad pár kiló, pedig ez egyáltalán nem egészséges módszer, sőt, még árthatsz is vele a testednek. Helyette inkább mozogj megfelelően és fogadd meg az alábbi tippeket, és hidd el, sikerülhet úgy növelni a súlyodat, hogy az egészséged is megőrizd! Egyél naponta legalább ötször! Ne hagyd ki a reggelit sem! Ha esetleg úgy érzed, még nem vagy éhes, akkor egyél egy pár falat kekszet egy pohár narancslével vagy tejjel, vagy egy pohár joghurtot zabpehellyel, aszalt anorexia után nehezebb fogyni Nem nagy adag, mégis elegendő, hogy beinduljon az emésztésed és elegendő energiád legyen az első órákhoz az iskolában vagy a munkahelyen.

Kisétkű vagy? Nem baj. Egyszerre egyél annyit, amennyi jólesik, de kicsit később próbálj meg újra enni egy keveset! Ehetsz akár szor is, kis adagokat, így könnyebben fedezheted a napi energiaszükségletedet.

Sütemények, édességek, chips-ek helyett inkább olajos magvakat, például diót, mogyorót, mandulát eszegess legalább napi 30 grammot! Ezek kis tömegben is nagy mennyiségű energiát tartalmaznak, így segíthetik a testsúlyod növekedését, miközben hasznos zsírsavakat, nagy mennyiségű magnéziumot, kalciumot, káliumot tartalmaznak.

Az anorexia tünetei

Ezáltal támogatják az ideg- és izomműködést, a csontjaid fejlődését, és a megfelelő szívműködést. A gyümölcslé hozzájárul a napi folyadék- és energiaszükségleted kielégítéséhez, emellett értékes vitaminokkal, ásványi anyagokkal is gazdagítja az étrendedet, ráadásul anélkül, hogy telítene, növelni tudod vele az energia-felvételedet. Egyél sajtokat! A sajtok nagy fehérje- és kalciumtartalommal rendelkeznek, így erősítik a csontjaidat, emellett energiában is viszonylag gazdagok.

Szeletelve vagy reszelve tedd a szendvicsedbe, rágcsáld a délutáni gyümölcsöd mellé, vagy felkockázva ízesítsd vele a salátáidat! Igyál turmixokat! Finomak és egészségesek linkmert vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag gyümölcsöket anorexia után nehezebb fogyni fehérjében, kalciumban bővelkedő tejet vagy joghurtot tartalmaznak.

Segíthetik a csontjaid fejlődését is.

Anorexia Nervosa: Jelek, szakaszok, kezelések és jövőbeli előrejelzések - Szorongás July

Ha leírod, hogy mit ettél, ittál, könnyebb felismerni a hiányosságaidat, akár már te is rálelhetsz, csinos fogyókúra idézet kérhetsz segítséget dietetikustól is. Mennyi energiára van szükséged? A testsúlyod fenntartásához mindenképpen el kell fogyasztanod legalább a napi szükségletednek megfelelő energiamennyiséget.

Ez lányoknál átlagosan kcal, fiúknál kcal, a növekedési és aktivitási szinttől függően. Irodalom: Rodler Imre szerk. Az étkezési sóról.

Hogyan fogyjunk edzés és éhezésmentesen ?